Ludzkość, niesiona wiecznie nie zaspokojoną żądzą odkryć, przekroczyła w swoich podróżach granice układu Sol. Przemierzając rozległe obszary Drogi Mlecznej, ludzie natrafili na inne cywilizacje myślących istot i byli świadkami galaktycznych konfliktów. Z czasem sami dołączyli do wyścigu o dominację.

Przejęcie władzy w galaktyce nie jest łatwym zadaniem. Podejmując się go, należy wybrać jedną z dostępnych ścieżek rozwoju. Nauka i przewaga technologiczna oraz wszelkie aspekty wiedzy to domena Psilonów. Mrrshanie, Bulrathi i Alkari wolą rozwiązywać problemy, wchodząc na wojenną ścieżkę. Darlokowie i Meklarzy przeszukują najdalsze zakątki galaktyki, natomiast Ludzie osiągają swoje cele, polegając na dyplomacji.

Ty zaś, jako przywódca jednej z tych ras, własnymi dłońmi ukształtujesz przyszłość galaktyki.

  

Master of Orion to planszowa adaptacja znanej gry komputerowej o tym samym tytule. Gracze wcielą się w jedną z siedmiu cywilizacji, by zdobyć panowanie w galaktyce. Gracze będą mogli obrać ścieżkę pokojową, dominację w galaktyce osiągnąć dzięki rozwojowi technologii, lub dyplomacji. Mogą też być krwawymi najeźdźcami, którzy dzięki brutalnej sile swoich armii zniewolą kolejne układy. Dróg do dominacji w galaktyce jest wiele, a decyzja którą z nich podążyć leży w rękach graczy.

 

  

Jak grać ?

Na początek gracze wybierają jeden z sześciu arkuszy frakcji. Każdy arkusz zawiera jedną z sześciu różnych cywilizacji obcych oraz cywilizację ludzi na odwrocie. Wszystkie cywilizacje obcych są nastawione na efektywniejszą realizację konkretnych strategii. Cywilizacja ludzi jest najbardziej uniwersalna. Po rozłożeniu na planszach znaczników zasobów oraz morale należy wylosować i ułożyć na środku stołu pięć kart doradców.

Gra trwa osiem rund, a każda z nich podzielana jest na trzy fazy:

  1. Początek rundy: Gracze będą pozyskiwać zasoby oraz określać poziom rozwoju swojej cywilizacji, od którego zależy ilość dostępnych w danej turze akcji.

  2. Faza akcji: Począwszy od pierwszego gracza, wszyscy uczestnicy rozgrywki na przemian wykonują po jednej swojej akcji, do momentu wykorzystania wszystkich znaczników akcji. Gracz w ramach jednej akcji może wykonać jedną z poniższych czynności:

    • Budowę: może wyłożyć kartę struktury do jednego ze swoich stosów. Stosy są rdzeniem mechaniki gry. W zależności od miejsca karty w stosie daje ona różne bonusy,

    • Eksploatację: może odrzucić kartę by otrzymać wypisane na niej surowce,

    • Badania: może dobrać dwie karty struktur,

    • Aktywację: może aktywować jedną ze swoich kart struktur oznaczonych symbolem aktywacji,

    • Atak: może zaatakować innego gracza jeśli siła jego floty jest taka sam lub większa niż gracza którego będzie atakować,

    • Handel: może dokonać wymiany surowców zgodnie ze wskaźnikiem na arkuszu cywilizacji,

    • Propagandę: może zwiększyć wskaźnik morale swojej cywilizacji (tylko raz na rundę),

    • Kontrakt: może zatrudnić doradcę.

  3. Koniec rundy: Gracze sprawdzają czy spełnione zostały warunki zwycięstwa, odrzucają nadmiarowe karty z ręki, przekazują żeton pierwszego gracza.

Gra kończy się jeśli jeden z graczy spełni jeden z poniższych warunków.

  1. Zakończyła się ósma runda gry,

  2. Morale jednego z graczy wynosi 0,

  3. Któryś z graczy posiada pięć kart w każdym ze swoich czterech stosów.

Gdy to nastąpi gracze zliczają punkty zdobyte na torze punktacji oraz punkty na kartach struktur które wybudowali. Gracz z największą ilością punktów na koniec gry zostaje zwycięzcą. Gracz, którego współczynnik morale spadł do poziomu zero również bierze udział w punktacji.

Master of Orion to gra oparta na kartach i budowaniu za ich pomocą zazębiających się mechanizmów. Gracze dostają do dyspozycji prawie setkę różnych kart struktur i doradców co w połączeniu z siedmioma cywilizacjami daje szeroki wachlarz możliwości, oraz wysoką regrywalność. Gracze będą musieli wykazać się umiejętnością podejmowania najwłaściwszych w danej chwili decyzji, oraz długoterminowego planowania, w oparciu o karty struktur którymi aktualnie dysponują.